צ'יה Chia XCH – המדריך המלא לכרייה ורכישה – מחשבון כרייה

במאמר זה נדבר על farming, כלומר, חקלאות של המטבע צ'יה Chia XCH. לצורך הנוחות אשתמש במושג כרייה אבל חשוב להדגיש שזה אינו המושג המדוייק במקרה זה.

מה הוא המטבע צ'יה Chia

המטבע נוצר בשנת 2017 בידי מתכנת אמריקאי שיצר את הפרוטוקול הידוע BitTorrent, שכולנו מכירים מתוכנת שיתוף הקבצים הידועה. בחודש מאי 2021, פופולאריות המטבע עלתה וגרמה למחסור בדיסקים קשיחים, בדומה למה שהיה עם כרטיסי המסך ואתריום. המטרה היא ליצור מטבע שמזיק לסביבה פחות מהמטבעות הקיימים בשוק וכל המושגים בו מתייחסים לחקלאות כדי להדגיש את הגישה (חלקה, חקלאים וכו).

מה שחשוב לדעת לגבי המטבע הוא שרוב המטבעות הקיימים כרגע נמצאים אצל היוצר, (כ-95%). זה לא מעיד עובדה חד משמעית אך כדאי לקחת גם את זה בתור שיקול.

למה המטבע צ'יה Chia משמש

אין למטבע שימושים של ממש ברגע זה. הוא נמצא בשלבים המוקדמים יחסית של הכרייה ומתרכז בעיקר בלנסות להפוך לאלטרנטיבה ידידותית לסביבה לעומת ביטקוין למשל.

איך והאם ניתן לרכוש אותו?

למטבע אמנם שווי די גבוה, (נכון לרגע כתיבת מאמר זה הוא שווה כ- 273$) אך הוא כמעט ולא נסחר. לא תמצאו אותו עדיין בפלטפורמות גדולות כמו Binance למשל.

עם זאת, ישנה פלטפורמה בשם okex המאפשרת מסחר בצ'יה ומציעה בונוס של 50$ לנרשמים שעונים על תנאים מסויימים.

בכל מקרה, טרם מדובר במטבע שנסחר בהיקפים גדולים.

כריית צ'יה Chia – איך זה מתבצע?

החלקאות, או הכרייה של המטבע מתבצעת ע"י הקצאת מקום בהארד דיסק של המשתמש ויצירה של "חלקות" שבהם מתבצע החישוב ועל הקצאת השטח הזה לטובת המטבע, החקלאים מקבלים פרסים.

את התוכנה המשמשת לכרייה ניתן להוריד באתר הרשמי: chia.net

הציוד הנדרש לכריית צ'יה Chia

אדגיש שכדי להתנסות עדיף להשתמש בציוד הקיים, אך לתוצאות בעלות משמעות נדרש בין 1-2TB של נפח אחסון. (אם כי כבר קיימות חוות כרייה של מאות ואלפי TB). מדובר בהצעת מפרט בלבד וחשוב להתאים את הרכיבים לציוד שכבר יש לכם ולקחת בחשבון את כל הפרמטרים בהתאם לנפח וכמות הציוד שתרצו.

– כונן קשיח Samsung 970 EVO Plus NVMe M.2 MZ-V7S500BW 500GB SSD הוא דוגמא טובה לכונן המתאים לחלקאות של צ'יה. תוחלת החיים שלו ארוכה – מדובר בפרמטר הכרחי עבור כרייה מהסוג הזה.

– נדרשים גם כונני HDD בעלי נפח גבוה, למשל: Seagate One Touch Portable 2TB 2.5" USB 3.0

– החלקאות דורשת גם כמות גבוהה של RAM, בהתאם למפרט, כאשר האידיאל הוא 32GB. למשל, זכרון למחשב Kingston ValueRAM 16GB DDR4 2666MHz CL19

– כרטיס מסך: אין צורך בכרטיס מסך חזק. כרטיס מסך פשוט בלבד יספיק.

– קירור: קירור פשוט יספיק, אך יש לשים לב שהמערכת לא מתחממת יתר המידה.

– לוח אם כדוגמת זה: MSI B560M PRO-VDH WIFI LGA1200 בגדול, יש להתחשב בבחירה בכמות הפורטים הרצויים.

– ספק כח: יש צורך בספק כח חזק, עם דירוג גבוה (GOLD), כדוגמת זה: Asus ROG-STRIX 650W GOLD ROG-STRIX-650G

– מעבד: כדאי להשתמש במעבד מודרני בעל 6 ליבות לפחות. למשל, Intel Core i5 10600K

במה זה שונה מכרייה של ביטקוין או אתריום?

כרייה של ביטקוין או אתריום ומטבעות נוספים מסתמכת על כח חישובי של כרטיסי מסך עובדת על פי PoW (Proof of Work). כרייה או farming של צ'יה מסתמכת על זמן ומקום ומשתמשת במקום הקיים בהארד דיסק לביצוע פעולה הכרייה –  Pos (Proof of space).

זה הוא בעצם היתרון הגדול של סוג כרייה שכזה. בעוד שכריית ביטקוין למשל אינו חסכונית באנרגיה ומזיקה לסביבה, שימוש בשטח הזכרון לכרייה אינו צורך כמות כזו של חשמל והרבה יותר ידידותי לסביבה.

האם הכרייה משתלמת?

כדי להפיק תועלת אמיתית מהכרייה, צריך שטח אחסון רב. המינימום הנדרש הוא לפחות 1TB. בשביל תוצאות אמיתיות צריך אף יותר מזה. כמובן שאם כבר יש ברשותכם את הציוד אין סיבה לא לנסות, אבל אם שוקלים רכישת ציוד למטרה הזו כדאי לבדוק קודם את הכדאיות.

חשוב להבין שהרווחים מהחקלאות עצמה לא גדולים במיוחד, בייחוד אם נפח הזכרון קטן יחסית.

הרווחים האמיתיים יכולים להגיע אם במקרה נופלים על Block Reward, כלומר, אם כורים במקרה בלוק שלם מתוך הבלוקצ'יין (המצב הזה קיים גם בכרייה של מטבעות אחרים). אבל, מדובר בעניין של מזל ולא ניתן להסתמך על זה בחישוב הכדאיות.

עוד דבר שחשוב לזכור הוא שעם הזמן דרגת הקושי של הכרייה תעלה וזה עשוי להיות משתלם אף פחות בייחוד כשקיימות חוות כרייה מאסיביות במדינות שונות. בנוסף, הכרייה עלולה לגרום לשחיקה מהירה יותר של הציוד.

מחשבון כרייה צ'יה Chia

המסקנה היא שכדאי להתנסות עם הציוד הקיים, בייחוד במידה ויש ברשותכם כבר שטחי אחסון רבים, אבל כדאי לשקול האם באמת שווה לרכוש ציוד במאות או אלפי שקלים.

ניתן להשתמש במחשבון הזה כדי לבדוק.

כך או כך, יש לזכור שכמו כל תחום בעולם בקריפטו, מדובר בסיכון ולא בהכנסה מובטחת.


צ'יה Chia XCH
2021 צ'יה Chia XCH, מתוך coinmarketcap.com

תוכן עניינים

Picture of מסחר קריפטו בישראל
מסחר קריפטו בישראל

עם התפתחות עולם ה"קריפטו", המטבעות הדיגיטליים, ניראה כי העולם כולו עתיד להתקדם לכיוון זה וכי כל אדם יכול להפיק רווחים מעולם זה. לאור זאת אנו רואים לנכון להנגיש את כל הידע לעוד אנשים בכדי שכל אדם במדינת ישראל יוכל להחכים, לפתח שיח, להתעניין ולהיכנס לעולם הקריפטו בקלות יותר.

מאמרים נוספים באותו נושא

9 טעויות במסחר בקריפטו

תחום המסחר בקריפטו הולך וצובר יותר ויותר פופולאריות. מדובר אמנם בתחום אטרקטיבי ומסקרן, אבל פעילות לא נכונה בתחום עשויה להוביל לאכזבה והפסדים גדולים. אספנו בשבילכם

להמשך קריאה »
Please enter CoinGecko Free Api Key to get this plugin works.